SUPLEMENTY

Aby organizm człowieka mógł prawidłowo funkcjonować, potrzebuje nie tylko powietrza, wody i pożywienia, ale również zawartych w jedzeniu witamin, minerałów, enzymów, białek, przeciwutleniaczy i wielu innych środków odżywczych.
Większość z tych substancji bierze udział w procesach j metabolicznych zachodzących w naszym ustroju lub są niezbędne organom w prawidłowym działaniu: przewodzą impulsy w mózgu, wspierają i wspomagają pracę serca, układu krążenia i układu oddechowego, wpływają na produkcję hormonów, regenerują komórki. Niektóre z tych substancji organizm produkuje je wprawdzie sam, jednak jest to ilość niewystarczająca, dlatego musimy dostarczać je z pożywieniem. Można je na szczęście znaleźć w roślinach, warzywach i owocach, ale także w produktach zwierzęcych, np. mięsie i mleku . W dzisiejszych czasach nasza dieta nie zawsze jest jednak prawidłowa i pełna, stąd też coraz częściej cierpimy na dolegliwości będące efektem niedoboru witamin, aminokwasów czy mikroelementów. Nawet jeżeli spożywamy je w odpowiedniej ilości, to i tak niekiedy sami niszczymy ich pozytywny wpływ na zdrowie, paląc papierosy, stosując używki czy ulęgając nadmiernemu stresowi. Wiele chorób ustępuje jednak niemal natychmiast, gdy tylko organizm uzupełni braki tych cennych substancji. Pod ich wpływem mamy więcej energii, zwiększa się nasza wydolność umysłowa i koncentracja.
Dlatego wielu lekarzy zaleca nawet zdrowym i młodym ludziom sięganie po tzw. suplementy, ( czyli witaminy, minerały i przeciwutleniacze, ukryte w kapsułkach tabletkach czy kroplach ).Np . Aminokwasy

AMINOKWASY

Substancje, z których zbudowane są białka - zarówno te, które spożywamy, jak i te, które znajdują się w naszym organizmie. Gwarantują zdrowie (wpływają na produkcję hormonów, regenerują komórki, biorą udział w przemianie cukrów i tłuszczów), dlatego niekiedy warto je suplementować.

WŁAŚCIWOŚCI

Aminokwasy są potrzebne organizmowi do prawidłowego funkcjonowania. Biorą udział w produkcji ważnych dla zdrowia substancji:
hormonów (np. insuliny, tyroksyny i adrenaliny), płynów ustrojowych, enzymów oraz neuroprzekaźników, przenoszących w mózgu impulsy elektryczne. Niektóre z nich wpływają nawet na nasz nastrój odgrywając istotną rolę w procesach układu nerwowego, łagodzą te fatalne skutki palenia papierosów i picia alkoholu. Pomagają równiej w regeneracji uszkodzonych komórek, mięśni, skóry oraz narządowi wewnętrznych, a także włosów i paznokci.
Podczas intensywnego wysiłku fizycznego aminokwasy zamieniają się w materiał budulcowy mięśni oraz źródło energii. Dlatego są przyjmowane przez osoby uprawiające sport.

NIEKTÓRE AMINOKWASY

Tryptofan - należy do aminokwasów endogennych i znajduje się np. w białku mleka. Bierze udział w produkcji tryptaminy i serotoniny, reguluje więc sen i łagodzi stres.

Lizyna - poprawia koncentrację, pomaga w walce z przeziębieniem, grypą oraz opryszczką. Jej niedobór powoduje zmęczenie, rozdrażnienie, anemię i wypadanie włosów. Wraz z witaminą C tworzą L-karnitynę , ważną przy budowie białek w mięśniach i w kościach.

Karnityna - jest wytwarzana w nerkach i wątrobie, ale jej źródło stanowi również pokarm, głównie mięso (baranina i wołowina). Bierze udział w przemianie tłuszczów, dzięki czemu zmniejsza stężenie trójglicerydów i cholesterolu, jednocześnie zapobiega chorobom serca i miażdżycy, ma też działanie przeciwrodnikowe. Jest wykorzystywana w leczeniu cukrzycy insulinozależnej. Pomaga w kontrolowaniu wagi (zwiększa przemiany energetyczne tłuszczów nawet o 70%) i zapobiega efektowi jo-jo w czasie odchudzania się. W czasie wysiłku fizycznego, karnityna wyławia cząsteczki tłuszczu z krwi i transportuje je do komórek, gdzie zostają przetworzone w energię.

Tauryna - leczy niewydolność serca i obniża ciśnienie. Działa jak przeciwutleniacz, wspomagając naprawę uszkodzeń komórek i wzmacniając układ odpornościowy. Zmniejsza wydzielanie śluzu przy zapaleniu oskrzeli, a ponieważ znajduje się w żółci - pomaga w trawieniu tłuszczów i zapobiega powstawaniu kamieni. Jej niedobór towarzyszy czasem epilepsji i niepokojowi.

Glutamina - organizm potrafi wyprodukować niewielkie jej ilości, ale bogatym źródłem tego aminokwasu są wszystkie produkty pochodzenia zwierzęcego. Glutamina jest potrzebna mózgowi (bierze udział w produkcji neuroprzekaźników), przewodowi pokarmowemu (łagodzi objawy zespołu jelita nadwrażliwego i leczy wrzody) oraz mięśniom (którym służy do naprawy tkanki). Znajduje się również w płynie mózgowo-rdzeniowym. Wspomaga pamięć i koncentrację.

Leucyna - występuje w kukurydzy i mleku. Jest wykorzystywana jako materiał budulcowy i energetyczny dla mięśni.

Metionina - znajduje się w białku jajek i w mleku. Jej zadanie to oczyszczanie organizmu, a zwłaszcza wątroby z toksyn i szkodliwych substancji. Ułatwia też pozbycie się tkanki tłuszczowej. Jest wykorzystywana w leczeniu osteoporozy, choroby reumatycznej. Wzmacnia mięśnie i włosy.

Fenyloalanina - bierze udział w produkcji hormonów: adrenaliny i tyroksyny, dlatego też często stosowana jest przez osoby cierpiące na depresję i utratę pamięci. Stanowi składnik kolagenu,

L-kamityna - zwiększa ruchliwość plemników. Od niedawna jest wykorzystywana w leczeniu niepłodności.

Izoleucyna - jest niezbędna przy budowie hemoglobiny i w czasie procesu wytwarzania energii przez organizm.

Histydyna - odgrywa ważną rolę w produkcji czerwonych i białych krwinek.

Prev project
Next project