DIETA

Czym jest dieta ?

Słowo "dieta" dla starożytnych Greków znaczyło styl życia, w tym także sposób odżywiania. Obecnie dieta oznacza sposób żywienia uwzględniający odpowiedni dobór produktów pod względem ilościowym i jakościowym oraz urozmaicenia posiłków.

Prawidłowe odżywianie jest podstawą właściwego rozwoju, warunkuje równocześnie wydolność i sprawność fizyczną .Determinuje w znacznym stopniu stan naszego zdrowia i samopoczucia.

Prawdy te oczywiste i ogólnie znane - niestety, rzadko korespondują ze stylem naszego odżywiania pozostawiającego wiele do życzenia.

Kilka zasad racjonalnego żywienia

Przytoczę kilka ogólnych zasad racjonalnego żywienia , które dotyczą wszystkich z nas , w szczególności zaś tych, którzy preferują zdrowy i aktywny tryb życia .

  • Spożywaj 5 - 6 posiłków dziennie, uzupełniając je częstym piciem wody mineralnej - niegazowanej (jest lepiej asymilowana).
  • Staraj się zawsze znaleźć dostatecznie dużo czasu, by posiłki jeść w atmosferze spokoju, wyciszenia, bez niepotrzebnej nerwowości i pośpiechu. Miej na uwadzefakt, że proces trawienia pokarmu rozpoczyna się już w jamie ustnej. Nie połykaj więc z energią odkurzacza przyrządzonych potraw, a skoncentruj się na tym, by je metodycznie rozdrabniać i spulchniać czerpiąc z tego procesu maksimum zadowolenia dla podniebienia.
  • Staraj się spożywać produkty jak najbardziej naturalne, wolne od konserwantów tudzież innych środków chemicznych sztucznie uzdatniających pokarm.
  • Konsumuj produkty pełnoziarniste (bogate źródło witamin, minerałów i błonnika) - ciemne pieczywo, pełnoziarnisty ryż, grube kasze, makarony.
  • Łącz posiłki z dużą ilością warzyw obfitujących w witaminy, minerały i błonnik.
  • Ograniczaj do minimum spożycie tłuszczów zwierzęcych i produktów zawierających duże ilości cholesterolu (podroby, jajka, wieprzowina).
  • Zrezygnuj z objadania się słodyczami (czekoladami, batonami, lodami itp. - nośnikami "pustych" kalorii) - pozwoli ci to na utrzymanie stałej masy ciała i zdrowych (pozbawionych próchnicy) zębów.
  • Unikaj produktów smażonych - są źródłem niepotrzebnego tłuszczu i toksyn.
  • Staraj się urozmaicać swoją dietę poprzez spożywanie produktów zbożowych, mlecznych, wysokobiałkowych, warzyw i owoców - zabezpiecza to bowiem przed monotonią oraz niedoborem lub nadmiarem określonych składników
Prev project
Next project